Isnin, 10 Oktober 2011

Selamatkah Mereka!!

selamat pagi semua
Seperti orang dewasa,perasaam golongan remaja seperti ashraf turuk bergolak. Jika tidak ditangani, ia boleh menyebabkan kemurunan pada remaja tersebut. Kemukinan besar yang berlaku kemurunan ini adalah pada remaja wanita.

Ramai remaja terutamanya perempuan masih belum dapat bezakan tindakan diambil boleh mengakibatkan kemudaratan dari tindakan separa seedar oleh remaja wanita ini. Oleh itu, banyak kejadian-kejadian insiden remaja atau golongan remaja yang bertindak agresif di luar batasan kemanusian kepada keluarga dan diri sendiri semakin menjadi-jadi.

Kadangkala disebabkan pekara kecil pum ada yang sanggup mencederakan insan yang selama ini banyak membantu dan berkoban untuk mereka. Ada juga dimana gadis di sabah yang membunuh emaknya hanya kerana suruh di masak nasi amat menghiris hati. Tambahkan lagi ada remaja belasan tahun yang membunuh diri sendiri kerana terlalu kecewa hubungan cinta mereka terputus di tengah jalan. Ada apa dengan cinta sanggup membunuh diri sendiri... sia-sia saja mereka dilahirkan di bumi ini dan di besarkan oleh ibu bapa hanya untuk melihat ibu-bapa sedih,menangis dan sebagainya.. ~Astarfirullahalazim~


Kajian kesihatan pada tahun 2006 mendapati ramai remaja berusia 16 hingga 19 tahun mengalami masalah mental "14 peratus" berbanding "11 peratus" sahaja bagi orang dewasa. Kejadian ini juga menunjukkan secara keseluruhan 11 peratus golongan muda berusia 16 hingga 24 tahun pernah terfikir mahu membunuh diri,
kata pakar pristiatri Hospital Assunta, Dr Pgilip Georgle.

Menurut Dr georgle, Remaja adalah zaman peralihan antara alam kanak-kanak ke dewasa di mana banyak perubahan fizikal, kognitif dan sosial emosi berlaku pada tempoh ini.

Ketika remaja ini lah kita banyak belajar kemahiran sosial dan membentuk karekter peribadi yang dipengaruhi oleh :

  • Pencapaian pendidikan.
  • Hubungan dengan ibu bapa dan ahli keluarga.
  • Peluang untuk berdikari dan membuat keputusan untuk diri sendiri.
  • hubungan dengan rakan-rakan.
  • Peluang bersosial dengan rakan berlainan jantina.
  • Kecenderungan terhadap sukan,hobi dan sebagainya.
cukuplah untuk post hari nie,...keluar pergi brekfirst dulu,..... assalamualaikum~~

2 comments:

PCL berkata...

berbalik kepada pendekatan diri kepada Tuhan Pencipta...kpdNYA kita berserah dan kepada NYA kita mohon pertolongan baik semasa senang ataupun kitika di timpa kesusahan.

Ash serah berkata...

PCL :-0

Catat Ulasan

thank you kerana membaca sila lah komen,...

Ruangan iklan

Letak iklan disini free sampai 31 disember 2011
ads ads ads ads