Khamis, 25 Ogos 2011

APAKAH RAHSIA KEJAYAAN



Assalamualaikum.

Seringkali Ahserah bertanya pada diri sendiri, adakah aku akan Berjaya seperti mereka yang Berjaya menawan gunung everes dan mmenjejakan kaki ke bulan??

Adakah aku akan Berjaya?

Okay, Ashserah telah terbaca dalam satu buku yang berjodol “ANDA BOLEH BERJAYA” yang dikaramkan oleh Sherina Sheridan.

Buku ini telah lama di keluarkan, Sebenarnya buku ni Ashserah terjumpa apabila tengah syok kemas rumah dan buku ini jatuh atas lantai. Ahserah tertarik dengan tajuk buku ini. So, Ashserah pum baca memang menakjubkan.

Okay cukupla dengan leteran ashserah nie. Kita sambung kembali mengenai tajuk yang di atas. Buku ini dikeluarka pada tahun 1989, Ashserah pum belum lahir lagi,. Hehhe :D… Ini mukin milik abang saya yang sulung.

RAMAI yang ingin mengetahui apakah rahsia kejayaa?? Jika ada satu formula khusus, sudah ramai yang telah mengamalkan dan ramai pula yang telah Berjaya. Jika ada pil yang perlu diambil untuk memperkuatkan semangat supaya kuat berusaha untuk capai kejayaa, sudah pasti ramai yang telah Berjaya di dunia ini.

Rahsia kejayaan yang sebenarnya terletak diatas ketabahan hati seseorang itu untuk mencapai apa yang di cita-citakan. Jika kita mengenalpasti matlamat anda dan dengan tabah berusaha ke arah itu, tidak ada satu pum yang dapat mengagalkan kita.

Kita sepayuknya menentukan tujuan hidup kita, di peringkat yang paling awal. Ramai diantara kita yang dapati sukar untuk membuat keputusan berhubung dengan tujuan hidup kita ataupun cita-cita kita.

Hidup tanpa tujuan boleh diibaratkan seprti kapal tanpa nakhoda, terumbang-ambing di lautan. Di dalam hidup kita, jangan biarkan ianya terumbang-ambing, tanpa haluan dan mensia-siakan hidupp kita. Pilihlah tujuan hidup kita dan pandulah kea rah matlamat itu.

Didalam mencapai tujuan hidup, kita mesti mempunyai satu perancangan yang baik. Perancangan yang baik dapat menyediakan kia untuk mencapai matlamat yang dicita-citakan.

Jika anda semua tak faham ayat di atas, Ashserah akan bagi contohla okay ini dia… Sebelum sebuah bangunan itu dibangunkan, seorang arkitek, pakar runding, jutera dan yang lain-lain akan membuat kajian terlebih dahulu. Setelah kajian itu selesai, barulah kontrektor dapat mendirikan bagunan yang indah di situ. Perancangan adalah aspek yang paling penting dalam membuat satu pekara.

Di dalam hidup ini aspek yang paling penting adalah membuat perancangan kerana ia sangat penting untuk mencapai matlamat hidup. Adalah tidak memadai dengan hanya mengetahui sahaja tanpa perlu membuat perancanag, Matlamat-matlamat kita adalah destinasi kita. Kita perlu merancangkan di sepanjang jalanan hidup kita.Kejayaan tidak dating bergolek macam buah duriang yang jatuh dan bergolek.

0 comments:

Catat Ulasan

thank you kerana membaca sila lah komen,...

Ruangan iklan

Letak iklan disini free sampai 31 disember 2011
ads ads ads ads